Hned na začátku evangelia Marek nechce nikoho nechat na pochybách, kdo bude číst text o Kristu, ale rovnou říká o kom to bude. Jak tedy čteme od prvního verše:
(Marek1:3) 1Počátek evangelia o Ježíši Kristu, Božím Synu. 2Jak je psáno u proroka Izaiáše: „Hle, posílám před tebou svého posla, aby připravil tvou cestu.“ 3″Hlas volajícího na poušti: Připravte cestu pro Pána! Vyrovnejte jeho stezky!“
Tak vidíme hned na začátku, že Marek píše, že je to o Božím Synu, ale kdo je tento Boží Syn? Musí se podotknout, že Božími syny nebo dětmi mohou být v Písmu nazváni i například ti, kteří vírou přijali toho, který přišel.
Přišel do svého vlastního, ale jeho vlastní ho nepřijali. 12Ale těm, kteří ho přijali, dal právo být Božími dětmi – všem těm, kdo věří v jeho jméno.(Jan1:11-12)
Tedy být Božím synem je ještě široký pojem a mohl by zahrnovat i další lidi. Další dva verše totožnost Pána již upřesňují. Marek odkázal čtenáře do Starého Zákonu k proroku Izaiášovi 40:3, tam se píše:
(Izaiáš40:3)Hlas volajícího: „Připravte na poušti cestu Hospodinovu, vyrovnejte v pustině stezku Bohu našemu!
Když si dobře porovnáme citaci, která je použita v Markově evangeliu a text z proroctví Izajáše, mělo by nám být jasné, že ten kdo přišel, ten Boží Syn, není nikdo jiný než Hospodin.
Další starozákonní prorocká pasáž, která se vztahuje k počátku evangelia je u proroka Malachiáše:
(Malachiáš3:1) Hle, už posílám svého posla, aby připravil cestu přede mnou. Pak náhle přijde do svého chrámu Panovník, po němž se ptáte, a anděl smlouvy, po němž toužíte. Hle, už přichází, praví Hospodin zástupů.
Z evangelií můžeme vidět, že ten posel je Jan Křtitel, který připravil cestu před Ježíšem Kristem, tedy před Panovníkem, po kterém se ptali.
Potom co bylo toto proroctví vyhlášeno uplynuly asi čtyři století a pak přišel ten posel Jan křtitel, který přišel připravit cestu před Pánem.
(Marek1:4-7) 4Tak přišel Jan, křtil na poušti a kázal křest pokání na odpuštění hříchů. 5Vycházela k němu celá judská země i všichni Jeruzalémští, vyznávali své hříchy a on je křtil v řece Jordán. 6Jan byl oblečen velbloudí srstí a koženým pásem kolem boků, jedl kobylky a lesní med. 7Kázal: „Po mně přichází někdo silnější než já! Nejsem hoden ani sehnout se a rozvázat mu řemínek sandálu.
Zde je dále vidět, jak Jan Křtitel měl opravdu vysoké mínění o Ježíši Kristu. Z Lukášova evangelia (z 1. kapitoly) se můžeme dozvědět, že se Jan Křtitel narodil asi o šest měsíců dříve než Ježíš, ale v Janově evangeliu (v 1. kapitole) se můžeme dozvědět, že Jan Křtitel o Kristu řekl, že byl dříve než on sám:
(Jan1:30)To je ten, o němž jsem řekl: Po mně přichází muž, který je přede mnou, neboť byl dříve než já.
Tedy Jan Křtitel se narodil dříve než Ježíš asi o půl roku, ale říká o Ježíši, že Ježíš byl dříve než Jan. To může znamenat jenom to, že Ježíš byl a existoval ještě před tím, než se narodil na tento svět.
Z Lukášova evangelia se také můžeme dozvědět, že rodiče Ježíše a rodiče Jana Křtitele byli blízkými přáteli, tzn., že Ježíš a Jan se mohli znát už od dětství a přesto Jan pak řekl, že není hoden, aby ani jako otrok rozvázal řemínek jeho obuvi.(Marek1:7) Za koho tedy Jan Křtitel považoval Ježíše?
A dále Jan Křtitel řekl:
(Marek1:8) Já jsem vás křtil vodou, ale on vás bude křtít Duchem svatým.“
Pán Ježíš křtí Duchem svatým. Křesťané byli Kristem pokřtěni Duchem svatým. Přičemž jiné verše také hovoří o tom, že Bůh dává Ducha.
(Gal.3:5) Uděluje vám Bůh Ducha a působí mezi vámi zázraky díky skutkům Zákona, anebo díky víře v to, co jste slyšeli?
Kdo je tedy Pán Ježíš, když nás křtí Duchem svatým?
V Lukášově a Matoušově evangeliu je navíc také zaznamenáno ze slov Jana Křtitele, že Pán Ježíš bude křtít nejen Duchem svatým, ale také ohněm. Duchem svatým byli pokřtěni ti kteří přijali evangelium a uvěřili mu,
(Efezským1:13-14) V něm jste i vy (když jste uslyšeli slovo pravdy, totiž evangelium o vaší spáse, a uvěřili mu) byli označeni pečetí zaslíbeného Ducha svatého. 14Ten je závdavkem našeho dědictví: zaručuje, že Bůh vykoupí své vlastnictví. Chvála a sláva jemu!
Ale ohněm budou křtěni, ti kteří odmítají Boha a evangelium.
(2.Tesalonickým1:7-9) … Pán Ježíš se zjeví z nebe se svými mocnými anděly 8v ohnivém plameni, aby potrestal ty, kdo neuznávají Boha a nepřijímají evangelium našeho Pána Ježíše. 9Jejich trestem bude věčná záhuba v odloučení od Pána a od jeho úžasné moci.
Poté co v těchto evangeliích Jan řekl, že bude křtít Duchem svatým a ohněm, řekl také:
(Matouš3:12, Lukáš3:17) Už má lopatu v ruce a vyčistí svůj mlat. Svou pšenici shromáždí do obilnice, ale plevy bude pálit neuhasitelným ohněm!“
Otázky k zamyšlení:
Věříte, že Boží Syn je Bůh na základě úplného začátku Markova evangelia?
Věříte, že Pán Ježíš je Bůh, protože křtí Duchem svatým?
Věříte, že Pán Ježíš také bude křtít ohněm, ty kdo neuznávají Boha?