Čas čtení: 7 minut

„Boží Království je blízko“, vyhlašoval Ježíš

(Marek1:14-15) 14Poté, co byl Jan uvězněn, Ježíš přišel do Galileje a kázal Boží evangelium: 15″Čas se naplnil – Boží království je blízko. Čiňte pokání a věřte evangeliu!“ 

V té době mohli lidé očekávat Boží království podle proroctví a zaslíbení Starého zákonu.

Prorok Izajáš předal asi sedm století před Kristem toto proroctví o Kristu:

(Izajáš9:5-6) Vždyť se nám narodilo dítě, byl nám dán syn; na jeho ramenou spočine vláda a bude nazýván: Podivuhodný rádce, Mocný Bůh, Otec věčnosti, Kníže pokoje. 6Jeho vláda stále poroste a jeho pokoj bude bez konce. 

Podle proroctví Izajáše vidíme zaslíbení někoho, kdo bude vládnout jako Král.

A další prorok, Jeremiáš, skrze toho Bůh řekl:

(Jeremiáš23:5-6) Hle, přicházejí dny, praví Hospodin, kdy vzbudím Davidovi spravedlivý Výhonek. Ten bude vládnout jako moudrý král a nastolí v zemi právo a spravedlnost. 6Za jeho dnů bude Juda zachráněn a Izrael bude žít v bezpečí. A toto je jméno, jímž bude nazýván: HOSPODIN – NAŠE SPRAVEDLNOST.

Zde jen malá vsuvka k označení Boha titulem Hospodin. Je to titul, kterým bylo v historii nahrazeno Boží jméno, kterým se Bůh poprvé představil Mojžíšovi a jeho lidu. To byl ten známý tetragram YHWH. Tento titul znamená v hebrejštině doslova: „Jsem, který Jsem“, nebo také „Jsem, který je a bude“. Později byl tento tetragram nahrazen hebrejským titulem Adonai, což znamená Pán, od toho se pak k nám dostal i ten titul Hospodin.

Kdybychom ale za slovo Hospodin, dosadili Boží jméno, „Jsem, který jsem,“ nebo „Jsem, který je a bude“, překlad by mohl znít takto: „A toto je jméno jímž bude nazýván: JSEM, KTERÝ JSEM – NAŠE SPRAVEDLNOST“.  A nebo: „JSEM KTERÝ JE A BUDE – NAŠE SPRAVERDLNOST“

Jako křesťané vyznáváme, že Pán Ježíš se stal od Boha naší spravedlností, posvěcením a vykoupením.

(1.Korintským1:30) Jen díky němu jste v Kristu Ježíši, který se stal naší moudrostí od Boha, naší spravedlností, posvěcením a vykoupením.  

Tak tedy je to Pán Ježíš, který je naší spravedlností. A on je tím spravedlivým Výhonkem, který podle proroctví Jeremiáše má vládnout jako moudrý král, jenž má nastolit právo a spravedlnost. A on řekl: „Boží Království je blízko“.

Král Ježíš

V evangeliích pak také můžeme číst na různých místech, že Pán Ježíš byl označen za Krále lidmi. V evangeliu podle Jana čteme: 

(Jan19:19-20) Pilát dal napsat a připevnit na kříž nápis tohoto znění: JEŽÍŠ NAZARETSKÝ, ŽIDOVSKÝ KRÁL. 20Ten nápis četlo mnoho Židů, neboť místo, kde byl Ježíš ukřižován, leželo poblíž města. A bylo to napsáno hebrejsky, řecky a latinsky.

Mnoho židů vidělo Ježíše označeného jako Krále, ačkoliv měl své označení na potupném dřevěném kříži a považovali ho za rouhače, protože v něj nevěřili. Ale Ježíš byl vzkříšen, zjevil se svým učedníkům a řekl, že mu byla dána veškerá moc na nebi i na zemi.

(Matouš28:17-18) 17Spatřili ho a klaněli se mu; ale někteří pochybovali. 18Ježíš přistoupil a řekl jim: „Je mi dána veškerá moc na nebi i na zemi. 

Božího království je mezi námi

Tak z posledních veršů Matoušova evangelia můžeme vidět, že Ježíš má již nyní veškerou moc na nebi i na zemi.

A tak Boží království je tu mezi námi, pakliže jsme pod vládou Krále. V Lukášově evangeliu Ježíš řekl, že Boží království už je mezi námi. Podívejme na tyto verše:

(Lukáš 17,20-21) ²⁰Když se ho jednou farizeové zeptali, kdy přijde Boží království, odpověděl jim: „Boží království nepřichází zjevně. ²¹Nebude možné říci: ‚Je tu!‘ anebo: ‚Je tam.‘ Boží království už je přece mezi vámi!“

Také skrze apoštola Pavla dal Bůh zapsat slova:

(Koloským1,13) On nás vysvobodil z nadvlády temnoty a přenesl do království svého milovaného Syna, 

Boží království přichází

Ovšem není to tak, že Boží království už je mezi námi a nic dalšího už nepřijde. Podívejme se, co řekl Ježíš potom, co řekl, že Boží království je už mezi námi:

(Lukáš 17,22-25) ²²Svým učedníkům řekl: „Přijdou dny, kdy zatoužíte uvidět jeden ze dnů Syna člověka, ale neuvidíte. ²³Když vám tehdy řeknou: ‚Je tu,‘ anebo: ‚Je tam,‘ nikam nechoďte a za nikým se nežeňte. ²⁴Jako když blesk ozáří krajinu od jednoho konce oblohy až po druhý, tak se objeví Syn člověka ve svůj den. ²⁵Nejdříve ale musí mnoho vytrpět a být zavržen tímto pokolením.

Takže vidíme, že Ježíš ukazuje, že ještě něco přijde. Pán Ježíš by se měl ještě objevit způsobem, jako když blesk ozáří krajinu od jednoho konce oblohy až po druhý. Nejdříve však měl mnoho vytrpět a být zavržen, a to se již se stalo. A tak nyní můžeme očekávat jeho příchod, jeho zjevení. Dále pak nám Pán Ježíš říká, jaké to bude, když se objeví:

(Lukáš 17,26-30) ²⁶Jak bylo za dnů Noemových, tak bude i za dnů Syna člověka: ²⁷Jedli a pili, ženili se a vdávaly se až do dne, kdy Noe vešel do archy. Pak přišla potopa a všechny zahubila. ²⁸Podobně bylo za dnů Lotových: Jedli a pili, kupovali a prodávali, sázeli a stavěli, ²⁹ale toho dne, kdy Lot vyšel ze Sodomy, pršel z nebe oheň se sírou a všechny zahubil. ³⁰Právě tak to bude v den, kdy se objeví Syn člověka.

 

Nyní se můžeme podívat ještě na další verše, které nám říkají, že Boží království přichází:

Tak například Pán Ježíš nás učil do modlitby zahrnout slova: „Přijď tvé království“, výňatek z této modlitby v Matoušově evangeliu:

(Matouš6,10) ¹⁰Ať přijde tvé království!
Ať se stane tvoje vůle
jako v nebi, tak i na zemi.

Také z dalšího vyučování Pána Ježíše chápeme, že do Božího království vcházíme:

(Marek 9,47) ⁴⁷A kdyby tě svádělo tvé oko, zahoď je. Je pro tebe lepší vejít jednooký do Božího království, než být s oběma očima uvržen do pekla,

Tyto verše nám ukazují také na něco do budoucna, na jedné straně Boží království a na druhé straně peklo.

Dále pak Pán Ježíš řekl, před jeho ukřižováním, že to je jeho poslední plod vinné révy, který pil, až do dne kdy bude pít nový v království svého Otce.

(Matouš26,29) ²⁹Říkám vám, že od této chvíle už neokusím plod vinné révy až do dne, kdy ho s vámi budu pít nový v království svého Otce.“

Dále pak podíváme se do listů, jak rozuměli slovu Božímu apoštolové, potom co byl Pán Ježíš zabit a vzkříšen. Apoštol Pavel napsal Timoteovi:

(2.Timoteovi 4,1-2) ¹Před Bohem a před Kristem Ježíšem, který bude soudit živé i mrtvé, tě zapřísahám skrze jeho příchod a jeho království: Hlásej Slovo, buď připraven vhod i nevhod, usvědčuj, napomínej, povzbuzuj a vyučuj s nejvyšší trpělivostí. 

Z tohoto je zřejmé, že apoštol Pavel chápal, že příchod Pána Ježíše Krista přijde. S tím, že bude soudit živé i mrtvé vedle jeho příchodu, zmiňuje i Boží království.

Dále pak z listu do Tesaloniky:

(2.Tesalonickým1,5) ⁵To vše je důkazem, že při Božím spravedlivém soudu budete uznáni za hodné Božího království, pro něž právě trpíte.

I zde vidíme že Boží království, je věcí budoucnosti, pro které dokonce nyní můžeme trpět.

Další pak z listu do Korintu:

(1.Korintským 15,50) ⁵⁰Říkám vám, bratři, že tělo a krev nemůže mít podíl na Božím království a smrtelnost nemůže mít podíl na nesmrtelnosti. ⁵²naráz, v okamžiku, za zvuku polnice ohlašující konec. Až zatroubí, mrtví budou vzkříšeni k nesmrtelnosti a my budeme proměněni. ⁵³Toto pomíjivé musí obléci nepomíjivost, toto smrtelné musí obléci nesmrtelnost. ⁵⁴A až toto pomíjivé oblékne nepomíjivost a toto smrtelné oblékne nesmrtelnost, tehdy se naplní, co je psáno:

„Smrt je pohlcena,
přišlo vítězství!“ (Iz25,8)

⁵⁵„Kde je teď, smrti, to tvé vítězství? (Oz13,14)

A tak Boží království je blízko. Proto je třeba již nyní činit pokání a věřit evangeliu. Proto je již nyní třeba věřit v Krále králů a Pána pánů. A pak:

(Římanům10:9) Vyznáš-li svými ústy, že Ježíš je Pán, a uvěříš-li v srdci, že ho Bůh vzkřísil z mrtvých, budeš spasen.

Amen.